مطالعه کاریوتیپی جمیعت های تتراپلوئید لولیوم

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع، تهران، صندوق پستی 116-13185

2 دانشجوی دانشگاه پیام نور، تهران

چکیده

از آنجا که سطوح مختلف پلوئیدی می توانند در افزایش عملکرد گیاهان علوفه نقش به سزایی داشته باشند، تعدادی از جمعیت های طبیعی گونه هایی از لولیوم از نظر سطح پلوئیدی و نیز سایر ویژگیهای کاریوتیپی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفتند.
در هر جمعیت از گونه های سلول متافازی مورد Lolium perenne و L. rigidum تعداد پنج مطالعه و اندازه گیریهای کروموزومی قرار گرفتند و ضمن شمارش تعداد کروموزومها، اندازه بازوهای بلند و کوتاه مورد مطالعه و اندازه گیری قرار گرفتند.
در میان جمعیت های مورد مطالعه چندین جمعیت پلی پلوئید مشاهده گردید. دو دارای 28 کروموزوم و جمعیت از) بودند که میانگین کلیه کروموزومهای L. perenne و یک جمعیت از L. rigidum تتراپلوئید (سلولها همراه انحراف معیار مربوطه و نیز فرمول 2n= 2x= 28 اندازه گیری شده در کاریوتیپی هر یک از جمعیت ها ارایه گردیده است.
تقارن کاریوتیپی با توجه به مقادیر %TF، در هر سه جمعیت یکسان است، ولی از نظر DRL، با توجه به اینکه مقادیر کمتر این پارامتر حاکی از تقارن بیشتر کاریوتیپ می باشد، یکی از جمعیتهای L. Perenne نسبت به دو جمعیت دیگر، متقارن تر است و جمعیت متعلق به گونه L. rigidum از این نظر نامتقارنترین کاریوتیپ محسوب می شود.

کلیدواژه‌ها