تولید مثل و تلاقیهای بین گونه ای در یونجه های یکساله

نویسنده

بخش تحقیقات ژنتیک و فیزیولوژی، موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع، تهران

چکیده

زمان و وضعیت گل در یونجه یکساله که در آن گرده قابلیت رشد لوله گرده را داشته و قادر به تلقیح می باشد و نیز چگونگی اخته کردن گلهای حساس و بسیار ریز یونجه یکساله در تلاقیهای بین و درون گونه ای اساس این تحقیق بوده اند. به منظور یافتن زمان رسیدگی کیسه گرده و قابلیت تلقیح دانه گرده، گلهای دو گونه Medicago phlymorpha و M. rigidula در اندازه های مختلف مورد بازبینی قرار گرفته و کیسه های گرده از گل استخراج شدند و دانه های گرده در محیط کشت مصنوعی کشت گردیدند. بر این اساس مناسبترین اندازه گل جهت برداشتن کیسه گرده قبل از خود تلقیحی در هر دو گونه، زمانی تشخیص داده شد که هنوز گلبرگها به ویژه گلبرگ استاندارد از دندانه های کاسبرگ گل خارج نشده و رنگ زرد معمول را به خود نگرفته اند.
به منظور اخته کردن گلها در زمانی که هنوز دانه های گرده رسیدگی لازم را ندارند، از غلظتهای مختلف الکل اتیلیک و نیز از دستگاه مکش و سوزن پنس ظریف استفاده شد که بهترین روش باز کردن گل به وسیله تیغه ظریف جراحی و برداشتن پرچمها به وسیله سوزن ظریف یا دستگاه مکش در زیر بینوکولار تشخیص داده شد.
بعد از انجام تلاقیهای بین و درون گونه ای، به منظور حفظ تازگی و رطوبت مادگی بسیار ظریف گل و نیز جلوگیری از ریزش گلهای اخته شده، استفاده از لوله آزمایش شیشه ای به جای پوشش کاغذی به مدت 15 روز در دمای حدود 25 درجه سانتیگراد، روش مطلوب تشخیص داده شد.

کلیدواژه‌ها