تکثیر درون شیشه‌ای درخت نوش (Thuja orientalis L.) از طریق سرشاخه‌های آن

نویسنده

.

چکیده

درخت نوش از گونه‌های مهم و اقتصادی در میان سوزنی برگان موجود در ایران می‌باشد که به‌دلیل ظاهر زیبا و برگهای همیشه سبز خود در میان گیاهان زینتی و نیز به‌دلیل داشتن چوب سبک، کم‌وزن و مقاوم به پوسیدگی، در میان درختان جنگلی از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد. با توجه به مشکل اساسی تکثیر سوزنی برگان از طریق قلمه‌زنی (ریشه‌دهی سخت آنها) و نیز این واقعیت که ریشه‌زایی قلمه‌های ساقه و برگ با بالا رفتن سن درخت کاهش می‌یابد، اهمیت تکثیر درختان بالغ نوش از طریق روشهای ریزازدیادی برجسته‌تر می‌شود.
جوانه‌های انتهایی از پایه‌های نوش بالغ الیت در قزوین و پایه جوان از نهالستان مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع در فصول مختلف سال، جمع‌آوری و بعد سترون شدند. در شستشو از آب و مایع ظرفشویی و برس‌کشی با محلول اتانل 70% به‌عنوان پیش تیمار سترون ‌سازی و از غوطه‌وری نمونه‌ها در اتانل 70 % به‌مدت 1 دقیقه و آنگاه شستشو با محلول کلرور مرکوریک 1/0% در زمانهای مختلف (4 دقیقه در مورد نمونه‌های بهاره و 6 دقیقه برای نمونه‌های تابستانه و 9 دقیقه در مورد نمونه‌های پاییزه) به‌عنوان بهترین تیمار سترون‌سازی، استفاده شد. جوانه‌ها در محیط کشت DKW با هورمون (2iP) در غلظت 5/0 میلی‌گرم در لیتر استقرار یافتند. بعد برای مرحله شاخه‌زایی از سه محیط کشت MS، DKW و  SHو هورمون BA‌ و 2iP با غلظتهای مختلف از 0 تا 5/0 میلی‌گرم بر لیتر از به‌طور مجزا و با هم، به همراه 01/0 میلی‌گرم برلیتر IBA ، استفاده گردید. پس از دو بازکشت ماهیانه، داده‌های مربوط به میانگینهای شاخه‌زایی، جوانه‌زنی و رشد‌ طولی بدست آمده از سه محیط کشت فوق پس از تجزیه واریانس دو عاملی، مورد مقایسه قرار گرفتند. محیط کشت DKW با 5/0 میلی‌گرم بر لیتر هورمون2iP و 01/0 میلی‌گرم برلیتر هورمون IBA، بیشترین مقدار شاخه‌زایی
(83 درصد) را نشان داد و به‌عنوان مناسب‌ترین محیط کشت تکثیر شاخه برای این گونه انتخاب شد. ریشه‌زایی از شاخه‌های مزبور در محیط کشت DKW حاوی
 2 میلی‌گرم بر لیتر IBA (33 درصد) بدست آمد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


کوچکی، ع و سلطانی، ا. 1377. اصول و عملیات کشاورزی در مناطق خشک. نشر آموزش کشاورزی. صفحه 658-662.
فرخواه, عاطفه السادات، 1380. بررسی مقایسه‏ای جنبه‏های مختلف فیزیولوژیکی
سه گونه Salsola dendroides pall.، Aeluropus lagopoieles (L.) و Alhagi persarum . پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.
Clevely, A. and Richmond, K. 1999. Growing and using herbs. Anness Publishing Limited. Horms House, London, P. 256.
Simmons, A. G., 1964. Herb gardening in five seasons. Van Nostrand, P. 353.
Bremness, L. 1990. Herbs, Reader’s Digest Association, Inc. Dutton/Plume, New York. P. 290.
Foolad, M.R., 1999. Comparison of salt tolerance during seed germination and vegetative growth in tomato by QTL mapping. Genome, 42:727-734.