بررسی عوامل موثر بر جوانه زنی بذر تاغ .Haloxylon sp

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع

2 دانشجوی دانشگاه پیام نور

3 کارشناس ارشد مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان یزد

چکیده

به منظور بررسی بعضی از عوامل موثر بر جوانه زنی بذر تاغ، ابتدا اثر چهار دمای مختلف 4، 15، 25 و 30 درجه سانتیگراد بر میزان جوانه زنی بذر چند پایه سیاه تاغ (Haloxylon aphyllum) و زرد تاغ (H. persicum) که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، مورد بررسی قرار گرفت. پس از تعیین نقش دما بر جوانه زنی بذور، از سه ناحیه مختلف انتهایی، میانی و پایینی هشت پاه سیاه تاغ و دو پایه زرد تاغ بذرگیری، و در سه تکرار کاشته شده و در پنج زمان متوالی با فاصله ده ساعت از نظر درصد جوانه زنی مورد مطالعه و اندازه گیری قرار گرفتند.
آزمایش اول نشان داد که نه تنها پایه های مختلف از نظر درصد جوانه زنی بذر به طور معنی دار با یکدیگر تفاوت دارند و دماهای مورد مطالعه اثرات متفاوتی بر میزان جوانه زنی بذور گونه های تاغ دارند، بلکه بین دو عامل دما و ژنوتیپ نیز اثر متقابل وجود دارد.
نتایج آزمایش دوم، ضمن بیان تفاوت پایه های مختلف در قدرت جوانه زنی، ثابت کرد که بذور حاصل از قسمتهای مختلف درختان تاغ اختلاف معنی داری در درصد جوانه زنی داشته و بذوری که از قسمت بالایی درختان جمع آوری می شوند نسبت به بذوری که از قسمتهای پایینی درخت جمع آوری شوند بهتر جوانه می زنند. این آزمایش هم چنین ثابت کرد که سرعت جوانه زنی در گونه های مختلف متفاوت بوده و بذور زرد تاغ زودتر از بذور سیاه تاغ جوانه می زنند.
ویژگی جوانه زنی سریع در تاغ راهی جهت سازگاری در مناطق شور و خشک قلمداد گردیده است، به طوریکه در دوره هایی که به طور کوتاه مدت، آب کافی در اختیار بذر قرار می گیرد، این بذور می توانند با سرعت جوانه زده و مستقر شوند.

کلیدواژه‌ها