ویژگیهای تشریحی گونه‌هایی از نعنا (Mentha spp.)

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال

2 موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع، صندوق پستی 116-13185، تهران

چکیده

نظر به اهمیت گونه‌های مختلف نعنا از دیدگاههای مختلف صنایع غذایی، داروئی و بهداشتی و نیز با توجه به لزوم دستیابی به ابزاری کارآمد و قوی در شناسایی و تمایز گونه‌های مختلف آن، هفت گونه و واریته مختلف در این تحقیق مورد مطالعات تشریحی و آناتومیکی قرار گرفتند. به این منظور برشهای عرضی ساقه و برگ تهیه گردیدند و با استفاده از میکروسکوپ نوری ضمن تهیه تصاویر لازم، ویژگیهای مختلف آناتومیکی نیز مورد مطالعه و مقایسه قرار گرفتند.
با توجه به برشهای ساقه، طرح کلی ساقه در این گونه‌ها تا حدود زیادی مشابه بود.  با این تفاوت که از نظر تراکم بافت کلانشیم در حواشی و نیز از نظر نوع و تراکم کرکهای پوششی در میان گونه‌ها و واریته‌ها تفاوتهای زیادی مشاهده شد.
نوع و تراکم کرکها در اپیدرم زیرین و زبرین برگ گونه‌های مورد مطالعه از الگوی اپیدرم ساقه تبعیت می کرد. برش برگها از نظر نوع بافتهای پارانشیمی با یکدیگر تفاوتهایی نشان دادند. تیپ روزنه غالب در این گونه‌ها دیاسیتیک بود، ولی تیپ انیزوسیتیک نیز در یکی از گونه‌ها  مشاهده گردید. گونه‌ها از نظر تراکم روزنه در واحد سطح برگ و نیز طول روزنه‌ها با هم تفاوت معنی‌داری نشان دادند.

کلیدواژه‌ها